Wat mag dat kosten?
Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
(bedragen x € 1 mln)
Toelichting
De grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd:
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidscapaciteit
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Subsidies en inkomensoverdrachten: betreft de lastneming van subsidies en daarnaast bijdragen aan met name andere overheidsinstellingen
- Overige lasten: betreft de lasten die niet gerekend worden tot de hiervoor genoemde categorieën
Opbouw en verloop van de dekking van de lasten
(bedragen x € 1 mln)
Toelichting
De grafiek geeft weer uit welke bron de lasten worden gedekt.
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Jaarrekening 2023 | Najaarsnota 2024 | Kadernota 2025 (incl. mutaties Najaarsnota 2024) | Bijstellingen Begroting 2025 | Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||||
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen | ||||||||
2-1-1 Stimuleren transitie naar duurzaam, veilig en slim personenvervoer | 9.720 | 8.838 | 11.163 | -232 | 10.930 | 11.255 | 10.657 | 9.984 |
2-1-2 Adequaat en duurzaam aanbod openbaar vervoer | 148.317 | 154.630 | 138.335 | 2.127 | 140.462 | 135.838 | 155.155 | 155.689 |
2-1-3 Duurzaam en efficiënt goederenvervoer | 1.203 | 2.309 | 3.677 | -904 | 2.773 | 5.495 | 4.584 | 1.768 |
2-1-4 Voorbereiding provinciale infrastructuurprojecten en -subsidies (PZI) | 10.703 | 19.674 | 21.323 | 339 | 21.661 | 21.340 | 25.479 | 23.082 |
2-1-5 Realisatie provinciale infrastructuurprojecten (PZI) | 4.359 | 29.204 | 37.128 | -3.637 | 33.491 | 37.527 | 39.291 | 43.788 |
2-1-6 Duurzame, stille en nieuwe luchtvaart | 167 | 986 | 3.649 | -2.150 | 1.499 | 1.126 | 1.035 | 1.027 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 174.469 | 215.641 | 215.274 | -4.457 | 210.817 | 212.581 | 236.201 | 235.338 |
Beleidsdoel 2-2 Goed functionerende provinciale infrastructuur | ||||||||
2-2-1 Beheer en onderhoud op orde en duurzaam | 132.944 | 159.333 | 228.055 | -41.212 | 186.843 | 212.349 | 198.507 | 222.048 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 132.944 | 159.333 | 228.055 | -41.212 | 186.843 | 212.349 | 198.507 | 222.048 |
Totaal Lasten | 307.413 | 374.974 | 443.329 | -45.669 | 397.659 | 424.929 | 434.708 | 457.387 |
Baten | ||||||||
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen | ||||||||
2-1-1 Stimuleren transitie naar duurzaam, veilig en slim personenvervoer | -1.724 | -1.613 | -1.501 | -320 | -1.821 | -1.575 | -1.575 | -1.255 |
2-1-2 Adequaat en duurzaam aanbod openbaar vervoer | -1.997 | -9.043 | -9.341 | 0 | -9.341 | -6.419 | -20.298 | -11.143 |
2-1-3 Duurzaam en efficiënt goederenvervoer | -572 | -100 | 0 | -100 | -100 | 0 | 0 | 0 |
2-1-4 Voorbereiding provinciale infrastructuurprojecten en -subsidies (PZI) | -1.751 | -5.039 | -161 | 0 | -161 | 0 | -320 | 0 |
2-1-5 Realisatie provinciale infrastructuurprojecten (PZI) | -3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | -6.047 | -15.796 | -11.003 | -420 | -11.423 | -7.994 | -22.193 | -12.398 |
Beleidsdoel 2-2 Goed functionerende provinciale infrastructuur | ||||||||
2-2-1 Beheer en onderhoud op orde en duurzaam | -16.502 | -12.704 | -12.014 | -1.930 | -13.944 | -18.770 | -6.330 | -6.561 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | -16.502 | -12.704 | -12.014 | -1.930 | -13.944 | -18.770 | -6.330 | -6.561 |
Totaal Baten | -22.548 | -28.499 | -23.016 | -2.350 | -25.366 | -26.765 | -28.523 | -18.959 |
Saldo lasten en baten Ambitie 2 | 284.864 | 346.475 | 420.312 | -48.019 | 372.293 | 398.165 | 406.185 | 438.428 |
Toelichting bijstellingen
Toelichting Lasten
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen
Adequaat en duurzaam OV € 4,2 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
We verhogen de reservering voor compensatie van de prijsstijgingen binnen de concessies met € 4,1 mln (n). De dekking komt uit de algemene stelpost voor prijscompensatie (Ambitie 9). Daarnaast verhogen we het budget voor concessiemanagement met € 0,1 mln (n). De dekking komt uit het budget voor sociale veiligheid. Dit budget wordt momenteel niet volledig gebruikt door vervoerders. Naar verwachting zullen de uitgaven in de toekomst gaan stijgen als gevolg van extra inzet op dit onderwerp (nieuw beleidskader). |
Luchtvaartbeleid € 2,1 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het bij de Voorjaarsnota 2024 beschikbaar gestelde budget voor de verdere ontwikkeling van het luchtvaartbeleid wordt verdeeld over de coalitieperiode op basis van verwachte uitgaven. Er ontstaat een voordeel voor 2025 van € 2,1 mln. Aanpassing kasritme via het begrotingssaldo. |
Efficiënt en duurzaam Goederenvervoer € 1,9 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
We verlagen het budget met € 1,9 mln (v). Bij de Voorjaarsnota 2024 is er € 7 mln voor de verduurzaming van goederenvervoer gekomen. Het budget is verdeeld over de komende jaren op basis van verwachte uitgaven (wordt € 0,1 mln in 2025, € 3,9 mln in 2026 en € 3 mln in 2027). Aanpassing kasritme via het begrotingssaldo. |
F638 Fietsroute Naaldwijk-Rotterdam € 1 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
De aanvraag voor de subsidiebijdrage wordt niet meer in 2024 verwacht en daarom in de Begroting 2025 opgenomen. Dekking uit de reserve Bereikbaarheid. |
Overige wijzigingen € 0,3 mln (n) | |
---|---|
|
Apparaatslasten € 0,4 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Kapitaallasten € 6,4 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Door verschuiving van de investeringen (activeringsmomenten) in de tijd veranderen ook de afschrijvingen en de rentelasten. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Beleidsdoel 2-2 Goed functionerende provinciale infrastructuur
Indexering prijsontwikkeling 2025 € 8,9 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Zoals in het indexeringsbeleid staat, verhogen we het budget voor beheer en onderhoud vanaf 2025 voor prijsontwikkeling. Bij nader inzien was de prijsontwikkeling in 2024 hoger dan verwacht. Deze budgetbijstelling is in lijn met het besluit in de Kadernota 2025-2028. Dekking ten laste van de stelpost prijscompensatie. |
Onderhoudsprogramma € 47,6 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het meerjarig onderhoudsprogramma stellen we jaarlijks bij, de financiële gevolgen verwerken we in de begroting. |
Kapitaallasten € 2,5 mln (v) | Bestaand beleid. |
---|---|
Door verschuiving van de investeringen (activeringsmomenten) in de tijd wijzigen ook de afschrijvingen en de rentelasten. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Toelichting baten
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen
Overige wijzigingen € 0,4 mln (v) | Bestaan beleid |
---|---|
|
Beleidsdoel 2-2 Goed functionerende provinciale infrastructuur
Onderhoudsprogramma € 1,9 (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De bijdragen die we krijgen voor het uitvoeren van werkzaamheden voor andere organisaties, schatten we in op basis van het huidige inzicht in de geplande werkzaamheden. De verhoging van de inkomsten in 2025 gaat voornamelijk om het groot onderhoud aan de bruggen van de gemeente Delft. Dekking ten gunste van de Egalisatiereserve Beheer en Onderhoud. |
Toelichting lasten meerjarenraming 2026-2028
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen
Stimuleren transitie naar duurzaam, veilig en slim personenvervoer: 2026 € 0,4 mln (n), 2027 € 0,5 mln (v), 2028 € 0,2 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De lasten voor verschillende onderzoeken stijgen in 2026 met € 0,4 mln en dalen in 2027 met € 0,5 mln. De samenwerkingsovereenkomst met het ROV loopt tot en met 2027 (€ 0,3 mln v in 2028). |
Adequaat en duurzaam aanbod openbaar vervoer: 2026 € 4,6 mln (v), 2027 € 19,4 mln (n), 2028 € 0,8 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
De budgetten voor regionale en provinciale spoorinfrastructuur veranderen in de tijd (2026 € -2 mln, 2027 € +2,7 mln, 2028 € -4,9 mln). Dit komt doordat het grotendeels om subsidietoekenningen gaat waar de provincie afhankelijk is van de aanvragen door andere organisaties. |
Duurzaam en efficiënt goederenvervoer: 2026 € 2,7 mln (n), 2027 € 0,9 mln (v), 2028 € 2,8 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
In 2026 en 2027 zetten we eenmalig voor de verduurzaming van de binnenvaart respectievelijk € 3,8 mln en € 3 mln in (dekking vanuit budget in 2025). De projecten Truckparking en RH2INE eindigen in 2025. In 2025 is nog € 0,3 mln beschikbaar. Voor bijdragen aan samenwerking op het gebied van goederenvervoercorridors, Clean Energy Hubs, truckparking, vers-logistiek en A15 mitigerende maatregelen is in 2025 eenmalig € 0,5 mln beschikbaar vanuit het onderzoeksbudget voor bereikbaarheid. |
Voorbereiding provinciale infrastructuurprojecten en -subsidies (PZI): 2026 € 1,1 mln (v), 2027 € 3,8 mln (n), 2028 € 6,7 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Vanaf 2025 verantwoorden we een aantal fietspaden direct als exploitatiekosten. De lasten dalen in 2026 met € 0,4 mln, stijgen in 2027 met € 4,6 mln en dalen in 2028 met € 7,7 mln. |
Duurzame, stille en nieuwe luchtvaart: 2026 € 0,1 mln (n), 2027 € 0,1 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor het lidmaatschap van de Dutch Drone Delta is in 2026 eenmalig € 0,1 mln beschikbaar (dekking vanuit budget 2025). |
Kapitaallasten: 2026 € 4,9 mln (n), 2027: € 2,3 mln (n), 2028: € 8,9 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Door verschuiving van de investeringen (activeringsmomenten) in de tijd veranderen ook de afschrijvingen en de rentelasten. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Apparaatslasten: 2026 € 0,7 mln (v), 2027: € 0,4 mln (v), 2028: € 0,8 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Beleidsdoel 2-2 Goed functionerende provinciale infrastructuur
Onderhoudsprogramma: 2026: € 22 mln (n), 2027 € 13,7 mln (v), 2028 € 20,5 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Het meerjarig onderhoudsprogramma stellen we jaarlijks bij, de financiële gevolgen verwerken we in de begroting. Projecten blijken niet in 2025 te worden gemaakt, maar deels ook in 2027 en latere jaren. Dit kent verschillende oorzaken. Het onderhoud voeren we later uit omdat bijvoorbeeld de voorbereidingstijd langer is door andere wensen/eisen vanuit de omgeving (omgevingsmanagement), kabels en leidingen, ruimtelijke procedures en het kopen van grond. Het gaat onder andere om het onderhoud aan de N214, N468, en baggerwerkzaamheden in de vaarwegen van provincie Zuid-Holland. Daarnaast kunnen we planmatig onderhoud uitstellen wanneer het asfalt nog goed is. We spreiden de verwachte piek in het onderhoud over de tijd om de beschikbare mensen en geld goed in te kunnen zetten. Tot slot doen we in 2026 extra werken voor andere organisaties. Denk hierbij aan meer onderhoud aan de bruggen van de gemeente Delft, baggerwerkzaamheden in het Merwedekanaal, en groot onderhoud aan de Koudekerksebrug. Dit zorgt voor meer kosten. Tegenover deze extra kosten staan extra inkomsten. Dekking ten gunste van de Egalisatiereserve Beheer en Onderhoud. |
Indexering prijsontwikkeling: 2026 € 0,3 mln (v), 2028: € 0,2 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Zoals in het indexeringsbeleid staat, verhogen we het budget voor beheer en onderhoud vanaf 2026 structureel. Bij nader inzien was de prijsontwikkeling in 2024 hoger dan verwacht. Deze budgetbijstelling is in lijn met het besluit in de Kadernota 2025-2028. Dekking ten laste van de stelpost prijscompensatie. |
Kapitaallasten: 2026 € 3,3 mln (n), 2027: € 1,3 mln (n), 2028: € 3,3 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Door verschuiving van de investeringen (activeringsmomenten) in de tijd veranderen ook de afschrijvingen en de rentelasten. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Apparaatslasten: 2026 € 0,5 mln (n), 2027: € 1,5 mln (v), 2028: € 0,4 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Toelichting baten meerjarenraming 2026-2028
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen
Stimuleren transitie naar duurzaam, veilig en slim personenvervoer: 2026 € 0,2 mln (n), 2028 € 0,3 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor laadinfrastructuur schatten we in 2025 een eenmalige bijdrage in van € 0,2 mln. Op basis van de samenwerkingsovereenkomst met het ROV schatten we in de periode 2025-2027 € 0,3 mln aan extra inkomsten in van de MRDH. |
Adequaat en duurzaam aanbod openbaar vervoer: 2026 € 2,9 mln (n), 2027 € 13,9 mln (v), 2028 € 9,2 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
De budgetten voor regionale en provinciale spoorinfrastructuur veranderen in de tijd (2026 € -2,7 mln, 2027 € +2,7 mln, 2028 € -5,4 mln). Dit komt doordat het grotendeels om subsidietoekenningen gaat waar de provincie afhankelijk is van andere organisaties. |
Duurzaam en efficiënt goederenvervoer: 2026 € 0,1 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Het project Truckparking eindigt in 2025. In 2025 ontvangen we nog € 0,1 mln van onze samenwerkingspartners. |
Voorbereiding provinciale infrastructuurprojecten en -subsidies (PZI): 2026 € 0,2 mln (n), 2027 € 0,3 mln (v), 2028 € 0,3 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor onderzoek en projecten in de initiatiefase schatten we in 2025 eenmalig € 0,2 mln. |
Beleidsdoel 2-2 Goed functionerende provinciale infrastructuur
Baten beheer en onderhoud: leges en werk voor derden 2026 € 4,8 mln (v), 2027: € 12,4 mln (n), 2028: € 0,2 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De bijdragen die we krijgen voor het uitvoeren van werkzaamheden voor andere organisaties, schatten we in op basis van het huidige inzicht in de geplande werkzaamheden. De verhoging van de inkomsten in 2026 gaat vooral om het extra groot onderhoud aan de bruggen van de gemeente Delft, baggerwerkzaamheden in het Merwedekanaal, groot onderhoud aan de Koudekerksebrug. Daarnaast gaat het ook om de verkoop van steunpunten, die niet nodig zijn voor de uitvoering van de beheer- en onderhoudswerkzaamheden. Dekking ten gunste van de Egalisatiereserve Beheer en Onderhoud. |