De structurele weerstandscapaciteit bestaat uit:
- de post onvoorzien als bedoeld in artikel 8, eerste lid, onder e, van het Bbv;
- het structurele begrotingssaldo;
- de onbenutte belastingcapaciteit in combinatie met bezuinigingen
De post onvoorzien is nihil. Het structurele begrotingssaldo is € 67,4 mln negatief. De onbenutte
belastingcapaciteit is het verschil tussen de inkomsten uit de opcenten motorrijtuigenbelasting tegen het gehanteerde tarief (101,5 opcenten) en wat de inkomsten zouden zijn als de provincie Zuid-Holland het wettelijke maximumtarief zou heffen (het wettelijk maximumtarief in 2025 is 139,9 opcenten). De onbenutte belastingcapaciteit bedraagt in 2025 € 148 mln.
De structurele weerstandscapaciteit bedraagt in 2025 € 80,6 mln (€ 148 mln minus € 67,4 mln) en de omvang van de structurele risico’s bedraagt € 11,8 mln.
Structurele weerstandsvermogen | = | Structurele weerstandscapaciteit | / | Omvang structurele risico’s |
---|
6,8 | = | 80,6 | / | 11,8 |
---|
Het structurele weerstandsvermogen bedraagt “6,8”. Dit is ruim meer dan de norm voor het weerstandsvermogen van minimaal 1. Om over de onbenutte belastingcapaciteit te beschikken is een besluit tot verhoging van de motorrijtuigenbelasting nodig. Het structurele weerstandsvermogen is lager dan bij Jaarrekening 2023 (15,9) doordat de omvang van de structurele weerstandscapaciteit ten opzichte van de Jaarrekening 2023 is afgenomen en de omvang van de structurele risico's gelijk is gebleven